
Jak prawidłowo założyć i dopasować szelki do pracy na wysokości?
Szelki bezpieczeństwa są to uprzęże służące do powstrzymywania upadków. Wszystkie szelki bezpieczeństwa dostępne na rynku powinny być wykonane zgodnie z normą PN-EN361, która określa wymogi dotyczące konstrukcji oraz badania szelek. Normy zgodnie z którymi zostały szelki wykonane, data produkcji oraz numer partii znajduje się na każdym produkcie.
Szelki posiadają jeden lub dwa punkty służące do przypięcia systemu amortyzującego – jeden umieszczony na plecach oraz drugi z przodu (w okolicach mostka). Zgodnie z normą są one oznaczone literą A lub A/2 (gdzie dopiero połączenie dwóch połówek stanowi pełny punkt).
Szelki mogą być dodatkowo wyposażone w pas służący do pracy w podparciu (zgodny z PN-EN358, posiadający dwie klamry na wysokości bioder) oraz punkt do pracy technikami linowymi (zgodny z PN-EN813, umieszczony w okolicach pępka). Do tych punktów nie jest dozwolone dopinanie systemów mających na celu powstrzymanie upadku, służą one jedynie do pracy w pozycji ustalonej.
Szelki wykonane są z taśm najczęściej poliestrowych oraz klamer regulacyjnych. Aby spełniały swoje zadanie, ważny jest ich właściwy dobór oraz dopasowanie do użytkownika.
Najprostsze modele posiadają jedynie dwie klamry regulacyjne i jeden punkt zaczepowy na plecach.
W większości przypadków wybór taki nie jest właściwy. Szelki te nie są zbyt wygodne (ze względu na ograniczoną regulację) i pracownik, który będzie przebywał w nich cały dzień z pewnością doprowadzi do powstania zbyt dużych luzów taśm udowych.
Prawidłowo dopasowane taśmy w szelkach bezpieczeństwa można poznać po tym, że gdy włożymy rękę pod taśmę, nie jesteśmy w stanie w łatwy sposób jej przekręcić o 90 stopni.
Niewłaściwie wyregulowane szelki nie spełnią swojego zadania podczas powstrzymywania upadku.
Prawidłowe szelki przeznaczone do pracy w budownictwie posiadają:
- jeden uniwersalny rozmiar – prostota zakupów;
- cztery klamry regulacyjne – umożliwiają dokładne dopasowanie do użytkownika (górne klamry powinny posiadać konstrukcję zapobiegającą luzowaniu taśm);
- pas do pracy w podparciu – jedynie w przypadku, gdy jest on wykorzystywany;
- dwa punkty zaczepowe – czasami wygodniej jest pracować z systemem przypiętym z przodu.